Korte uitleg:
Individuele activiteiten

 

1. Taalactiviteit:

Het doel is: Het kind maakt kennis met woorden rondom het thema.
De beginsituatie: De kinderen kennen de meeste woorden van het voorlezen.

De les:
De kinderen gaan of met z’n tweeën of alleen een taal memory doen. Ze zoeken de twee plaatjes bij elkaar die bij elkaar horen. Onder het plaatje staat de betekenis van het plaatje. Onbewust krijgen de kinderen dit ook mee en leren ze zo spelende wijs.

 

2. Rekenactiviteit:

Het doel is: Rekenen met getallen tot 10
De beginsituatie: De kinderen kunnen tellen tot 10 en weer terug tellen.

De les:
De kinderen gaan met gekleurde kralen de rups na leggen zoals bij het kaartje staat voor gedaan. Als er 5 rode kralen op staan, moet het kind 5 rode kralen neerleggen etc. Zo wordt het uiteindelijk een lange rups. Ze moeten de juf of meester vragen of ze het elke keer goed hebben gedaan.

 

3. Techniek activiteit:

Het doel is: De fijne en grove motoriek oefenen.
De beginsituatie: De kinderen hebben al vaker met de kralenplank gewerkt.

De les:
De kinderen gaan het rupsje van ‘rupsje nooitgenoeg’ namaken. Ze pakken een doorzichtige kralenplank en maken het rupsje na zoals op de afbeelding hieronder.

 

4. Spel activiteit:

Het doel is: Samenwerken met andere kinderen.
De beginsituatie: De kinderen hebben vaker memory gespeeld.

De les:
De kinderen gaan samen memory spelen. Dit hebben de kinderen al eerder gespeeld. Ze gaan het nu met meerdere kinderen doen.

 

5. Eigen activiteit:

Het doel is: De kinderen tot rust laten komen
De beginsituatie: De kinderen bekijken wel vaker boeken.

De les:
Het kind mag een lekker rustig plekje op zoeken in de klas. Hier mag het kind lekker rustig het boek gaan bekijken. Ook mogen ze de materialen die in de tas zitten bestuderen. Zo kunnen ze even lekker rustig alleen zitten.

 

In de link "5 activiteiten" vindt je de volledige uitgewerkte lessen.